Guvernul reglementează ezitant problema asigurării fluxurilor financiare efective pentru demararea și implementarea proiectelor cu fonduri europene din noul exercițiu financiar
Related Articles
- Guvernul reglementează ezitant problema asigurării fluxurilor financiare efective pentru demararea și implementarea proiectelor cu fonduri europene din noul exercițiu financiar 0
- Guvernul României pune în pericol obiectivele de investiție prin absorbția fondurilor europene pentru perioda 2014 – 2020 prin neadoptarea legislației care să facă funcționale Programele Operaționale 0
- IPP solicită în continuare Ministerelor eforturi pentru nominalizarea în Programele Operaționale a proiectelor majore cu impact pentru următorii 10 ani 0
Guvernul reglementează ezitant problema asigurării fluxurilor financiare efective pentru demararea și implementarea proiectelor cu fonduri europene din noul exercițiu financiar
București, 27 august 2015 § Guvernul reglementează ezitant problema asigurării banilor efectivi pentru demararea și implementarea proiectelor cu fonduri din noul exercițiu financiar al UE 2014 – 2020. Dă semnale că urmărește o schimbare de atitudine în relația cu beneficiarii (în situații de suspiciuni de fraudă, eventuale plăți către beneficiari se vor putea efectua în continuare până la momentul declanșării urmăririi penale) și prezintă o preocupare pentru eliminarea obstacolelor sistemice (sumele reprezentând corecții nu vor mai fi reținute din bugetele proiectelor exclusiv în baza titlurilor de creanță ci, pe baza suspendării în instanță a acestora, se vor putea face plăți până la decizia definitivă pe respectiva sancțiune) dar varianta proiectului OUG privind fluxurile financiare nu convinge că există o determinare guvernamentale reală pentru a se crea un cadru funcțional în care să se implementeze rapid, facil și eficient proiecte cu finanțare din fonduri structurale în România. Ieri, Guvernul a lansat în consultare proiectul OUG privind fluxurile financiare în proiectele aferente perioadei 2014-2020, lipsind însă Normele metodologice la care textul face în continuu trimitere.
Varianta OUG supusă consultării1 propune ca cererile de plată ale beneficiarilor de proiecte să fie rambursate inclusiv din resurse naționale în măsura în care există decalaje în recuperarea banilor de la Comisia Europeană dar, de fapt, nu există o determinare reală în acest sens, din moment ce singura sursă de venituri anuntață pentru a avansa fondurile este din privatizări, iar procedura în sine pare mai degrabă opțională în loc să constituie o regulă asumată. Sumele sunt consistente; în acest exercițiu financiar, Guvernul ar fi trebuit să prevadă în bugetele anuale sume de peste 4 miliarde de euro anual pentru rambursarea acestor cereri, ceea ce explică ezitarea asumării unei decizii curajoase.
Textul nu vine cu soluții la problemele de fond care au afectat în mod grav absorbția în 2007 – 2013, iar Guvernul nu transmite un semnal ferm de schimbare a procedurilor nefuncționale de lucru, în condițiile în care, în acest proiect de act normativ, nu este prevăzut un termen maxim până la care Autoritățile de Management au obligația să ramburseze plăți către beneficiari. Singura prevedere clară este că se vor face plățile în 3 zile lucrătoare “de la momentul de la care aceasta (Autoritatea) va dispune de resurse în conturile sale”, rezervându-și dreptul de a prelungi pentru un interval nedeterminat termenul de rambursare (cu precizarea că perioada întreruperilor nu va depăși 10 zile lucrătoare), funcție de solicitări de clarificări suplimentare.
În același timp responsabilizarea unei singure entități, Ministerul Finanțelor Publice, care va coordona întreg managementul financiar al tuturor fondurilor publice, inclusiv al celor europene, face dovada, în opinia Institutului pentru Politici Publice, unei gândiri unitare care răspunde unui mod de lucru caracterizat, în exercițiul financiar 2007 – 2013, prin fragmentare a deciziilor și a responsabilităților și nefuncțional, la nivelul aparatului public central. Salutăm faptul că o singură instituție (MFP) va fi, cum este și normal pentru coerența și eficiența proiectelor de investiții din România, unica autoritate care va emite instrucțiuni cu caracter obligatoriu pentru Autoritățile de Mangement în domeniul financiar, ceea ce va duce la o mai mare disciplină/predictibilitate în managementul financiar al Programelor Operaționale. Totuși, dacă aspectele mai sus invocate nu vor fi remediate în conținutul actului normativ, riscul repetării blocajelor în absorbția fondurilor structurale va fi iminent.
IPP a lecturat cu mare interes acest important proiect de act normativ pe care îl cerea, printr-un apel public, Ministerului Fondurilor Europene încă de acum 1 lună, la vremea respectivă acesta replicând Institutului că “toată legislația este pregătită” deși se afla în plin proces de elaborare a acestuia. OUG privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru 2014 – 2020 are o mare relevanță pentru implementarea proiectelor din cele aprox. 30 miliarde de Euro alocate de CE României pentru 2014 -2020.
În urma analizei conținutul proiectului de act normativ, IPP a înaintat deja către cele două ministere implicate – Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Finanțelor Publice – observațiile sale punctuale pe marginea textului de lege, solicitând modificarea actului normativ în sensul asumării unor răspunderi/termene clare în materia managementului fondurilor europene în relația cu beneficiarii. Materialul este disponibil, la cerere, oricăror persoane interesate și afișat în site-ul IPP, www.ipp.ro și pe pagina oficială de Facebook.
IPP_Propuneri completare_modificare OUG privind gestionarea financiara 2014 2020
Pentru informații suplimentare, contactați Elena Tudose la tel: 021 212 3126, 0722 166 888 sau elena@ipp.ro
1 Disponibila la http://www.fonduri-ue.ro/legislatie/legislatie-nationala/proiecte-legislative