București, 12 mai 2021. Zilele acestea au loc discuții pentru finalizarea priorităților ce vor fi cuprinse în noua Strategie Națională Anticorupție 2021 – 2025, după publicarea rezultatelor evaluării actualei Strategii (2016 – 2020). Instituțiile de
Parlament – Sprijinim un proces legislativ transparent și competitiv
Cu o activitate susținută de monitorizare a activității Parlamentului atât la nivelul Comisiilor Permanente cât și la nivelul Plenului (periodic inclusiv la nivelul birourilor parlamentare) Institutul pentru Politici Publice (IPP) este singurul centru de resurse independent, specializat în acest domeniu din România care se pune la dispoziția tuturor celor interesați să participe efectiv la lucrările Legislativului. Staff-ul IPP s-a specializat în acest domeniu punând expertiza sa în folosul cauzelor pentru care activați:
- Raluca Popovici, Coordonator Programe IPP raluca@ipp.ro
- Adrian Moraru, Director Adjunct IPP, adrian@ipp.ro
- Violeta Alexandru, Director IPP, violeta@ipp.ro
Pentru a cunoște mai bine nevoile legate de activitatea Legislativului în cadrul căruia vă propuneți să vă implicați, vă rugăm completați formularul de mai jos urmând ca unul dintre specialiștii IPP să vă contacteze în cel mai scurt timp:
Eforturile nostre orientate către creșterea transparenței și responsabilității la nivelul Legislativului se îndreaptă primordial înspre crearea de mecanisme instituționalizate de consultare și găsirea unor canale eficiente de informare publică, pe lângă sprijinul individualizat oferit tuturor celor care contactează IPP în vederea îmbunătățirii activității de advocacy în Parlament.
De asemenea, în 2013, pentru a crește impactul societății civile, mai ales a celei cu expertiză sectorială, la nivelul Parlamentului, Institutul pentru Politici Publice a constituit, alături de 5 organizații recunoscute (GRADO, APADOR-CH, Terra Mileniul III, Romani Criss, Fundația Alături de Voi) un Grup de Acțiune pentru Transparența și Eficienţa Legislativului (GATEL), monitorizând şi propunându-şi să exprime prompt poziţii publice în domenii precum: Mediu, Servicii Sociale, Drepturile omului, Justiție, Administrație centrală și locală (domeniile se pot lărgi funcţie de atragerea altor membrii dedicaţi). Grupul își propune să intervină eficient cu sugestii specializate pentru creșterea calității proiectelor de lege adoptate.
Cei care doresc să adere la acestă platformă pot trimite un mesaj pe adresa de e-mail: raluca@ipp.ro, persoana care asigură secretariatul Grupului de Acțiune, urmând să vă contacteze cu promptitudine în vederea prezentării calendarului pe anul în curs.
Peste 6 ani, între 2001 și 2007, a luptat Institutul pentru Politici Publice pentru ca voturile nominale exprimate în plen de către senatori și deputați, să fie accesibile în timp real, oricărui cetățean interesat. În 2006, după cea a reușit să convingă Birourile Permanente ale celor 2 Camere să afișeze voturile nominale ale Parlamentarilor asupra proiectelor de lege, IPP lansa primul site specializat în monitorizarea prezenței și a atitudinii la vot la nivelul fiecărui deputat și senator. Site-ul www.cummuncescparlamentarii.ro, vizitat în medie de 3.000 persoane pe lună, a beneficiat de finanțare internațională, preponderent americană, în primii 2 ani, fiind susținut în alți 2 ani din resursele proprii ale Institutului pană când a fost suspendat. A doua versiune a site-ului www.alesiivoteaza.ro, a fost relansată în 2010 din păcate și acest site suspendându-se la începutul anului 2013 când noua conducere a Senatului României a decis să nu mai afișeze lista nominală a voturilor senatorilor. Rapoartele date publicității de IPP la finele fiecărei sesiuni parlamentare și în cadrul cărora ne străduim în continuare să prezentăm și minime informații despre voturile parlamentarilor, reprezintă în continuare singura sursă obiectivă de informații pentru publicul din România, cu privire la prestația din Parlament a aleșilor.
Încurajăm pe toți cei care își doresc, asemenea nouă, un proces legislativ bazat pe transparență și eficiență să folosească toate resursele și mecanismele puse la dispoziție de Camerele Parlamentului. În primul rând recomandăm urmărirea cu consecvență a Agendei de lucru săptămânale aferentă fiecărei Comisii Permanente din cele două Camere prin accesarea http://www.cdep.ro/pls/caseta/eCaseta.Agenda?dat=20130520 – Camera Deputaților (Secţiunea: Agenda săptămânală) și http://www.senat.ro/Start.aspx – Senatul României (Secţiunea: Programul săptămânii).
Pentru a îi sprijini în mod direct pe toți cei interesați să participe la procesul legislativ împărtășim câteva Reguli de Aur care vă pot ajuta în orice moment în care se decid să se implice în activitatea legislativului. Accesați și Listă contacte Comisii Permanente Senat respectiv Listă contacte Comisii Permanente Camera Deputaților, în cadrul documentelor urmând să aflați şi care sunt Președinții Comisiilor Permanente din actuala legislatură care și-au exprimat disponibilitatea să conlucreze cu societatea civilă pentru dezvoltarea unor mecanisme specifice, instituționalizate de consultare publică asupra proiectelor aflate în dezbaterea comisiilor. Pe scurt, mai jos, cele mai relevante aspecte privind diferențele înregistrate în ceea ce privește accesul concret în procesul legislativ:
Reguli de Aur privind accesul la: |
Camera Deputaților | Senatul României |
Comisii Permanente | ||
Declararea ședinței deschisă către public |
Din Oficiu |
Se decide asupra acestui aspect cu prilejul fiecărei ședințe |
Ședințele sunt publice din oficiu |
DA |
DA |
Obligativitatea depunerii unei cereri în scris către conducerea Comisiei |
NU |
DA |
Plen | ||
Acces Liber |
NU |
NU |
Cerere acces în sala de plen |
DA |
DA |
Accesul la lucrările Parlamentului de la distanță (acces on-line/video și la documentele realizate) | ||
Birou Permanent |
NU |
NU |
Plen |
DA |
DA |
Ședințele Comisii disponibile prin video în timp real |
5 din 19 |
0 din 18 |
Acces la Sinteza dezbateriilor Comisiei |
DA |
NU |
Număr mediu zile afișare Sinteză |
5-7 zile |
na |
Publicarea ordinii de zi |
DA |
DA |
Acces la Stenograma Birou Permanent |
DA |
DA |
Acces la documentele din mapa ședinței la care cele două Stenograme fac trimitere |
DA |
NU |
Număr mediu zile afișare Stenograma |
5 zile |
7 zile |
Frecvență schimbări ordine a punctelor pe ordinea de zi |
Rar |
Rar |
Apariție de proiecte noi în agendă |
Rar |
Destul de rar |
Acces video la ședință plen |
Permanent |
Permanent |
Exprimare Vot nominal (numărare voturi exprimate individual de către fiecare senator sau deputat pe baza cartelei de vot) |
La fiecare vot final |
Up-date: S-a reintrodus la începutul sesiunii de toamnă 2013. A fost indisponibil din decembrie 2012 – septembrie 2013 |
În complementar Stafful IPP specializat în domeniul activităţii parlamentare dar și resursele de profil ale Institutului pentru Politici Publice vă rămân mai departe la dispoziție. Toata arhiva IPP conțind cele mai relevante documente (Publicații – prima parte respectiv Comunicate și Poziții publice – a doua parte) este disponibilă mai jos. După 8 luni de consultări și sesiuni de lucru aplicate purtate între specialiștii IPP și reprezentanții (atât cei ai staff-ului cât și membrii Birourilor Permanente) sunt astăzi oferite două module prin intermediul cărora publicul poate comenta proiecte de lege aflate pe agenda fiecărei Camere. Accesaţi http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.lista?cam=2&std=DZ pentru Camera Deputaților şi http://www.senat.ro/LegiProiect.aspx pentru Senat şi trimiteţi comentarii pe marginea proiectelor de lege aflate în dezbatere. Opiniile exprimate aici sunt recepționate de către Parlament și diseminate parlamentarilor ale căror proiecte de lege le-ați comentat.