IPP critică recenta inițiativă legislativă care impune monopolul statului asupra managementului serviciilor publice locale

June 11, 2015

București, 11 iunie 2015. “Legiuitorii ar trebui să se gândească cum să creeze legislație pentru a determina un nivel crescut de competitivitate în domeniul serviciilor publice locale, ci nu să reprezinte interesului unei părți a sistemului public dovedit ineficient, falimentar și refractar la însușirea principiilor economiei de piață”, consideră Directorul Institutului pentru Politici Publice (IPP), Violeta Alexandru.

IPP critică amendamente aduse Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, pe care le consideră contrare profesionalizării managementului serviciilor publice cu impact asupra cetățenilor cum ar fi: serviciul de termoficare (transportul și distribuția agentului termic), alimentarea cu apă și canalizare, salubritate, transport local și alte servicii publice – menționate în modificările la lege disponibile la http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=14467. Prin modificările vizate, inițiatorii își propun ca autoritățile publice locale și județene să poată înființa societăți comerciale ale primăriilor/Consiliilor Județene care să preia patrimoniul actualelor regii, blocând accesul la preluarea managementului de către entități private care ar putea concura pentru preluarea administrării acestora, în condiții de piață liberă.

Conform datelor IPP, parametrii de eficiență și cost în cazul serviciilor gestionate în prezent direct de către autoritatea locală sunt semnificativ mai slabi decât în municipiile care au externalizat/concesionat în ultimii ani aceste servicii. De exemplu, serviciul de salubritate administrat direct în Municipii precum Galați, Iași, Craiova, Focșani, Vaslui este mai scump  (Vaslui – 7,5 lei/persoană/lună, Focșani – 9 lei/persoană, față de media națională de 6,8 lei/pers/lună), în timp ce performanțele în materie de colectare selectivă a deșeurilor sunt mult sub media națională (Iași – 0,74% din total deșeuri sau Craiova – 0,48 %, față de media națională de 3,66%). Nici în cazul serviciului de termoficare, unul dintre serviciile care ridică în prezent cele mai mari probleme de management și care este în mare majoritate încă administrat de autoritățile publice nu se justifică o asemenea decizie: de exemplu, în municipiul Ploiești, unde serviciul de termoficare a fost privatizat încă din anul 2008, se înregistrează în prezent cele mai mici pierderi din țară (7%, prin comparație cu municipii precum Brașov sau Reșița, unde pierderile de energie termică în rețea sunt de peste 60%), în timp ce tariful gigacaloriei pentru cetățeni se încadrează în media națională (231 lei), mult sub tarifele practicate în alte municipii unde termoficarea e administrată direct de primărie (ex: Reșița – 388 lei/gcal).

Amintim că pe parcursul a 25 de ani de tranziție majoritatea serviciilor publice au fost, în cel mai bun caz ineficiente dacă nu spoliate și falimentate pentru interesele financiare ale unor grupuri de interese cu ramificații politice.

Apreciem că este un moment critic în care statul ar trebui să se decidă dacă optează pentru liberalizarea pieței de servicii publice sau pentru etatizare, dar cu asumarea clară a consecințelor unor asemenea decizii asupra calității și a costurilor serviciilor furnizate către cetățeni. Asemenea proiecte de modificare sau inițiere de acte normative cu impact covârșitor pentru modernizarea României ar trebuie discutate în dezbateri publice ci nu inițiate peste noapte de parlamentari dornici să se afirme politic prin promovarea de soluții populiste.

Pentru informații suplimentare, contactați Violeta Alexandru la 0723 257640 sau Loredana Totoliciu la tel: 021 212 3126.

 

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului “Plătesc taxe – merit servicii de calitate!”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (www.fdsc.ro).

inovarecivica sigla

Comentarii

FB

Ultimele postari pe Facebook

CALENDAR

May 2025
M T W T F S S
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

CELE MAI NOI IMAGINI

Semnează petiția!

Lipsa de medicamente în România este o problemă de viață sau de moarte pentru zeci de mii de pacienți.

2,684 signatures = 89% of goal

0
3000

LIPSA BANILOR DIN SISTEM OMOARĂ OAMENI. ALOCAȚI BANI ÎNAINTE DE A FI PREA TÂRZIU.

CRIZA MEDICAMENTELOR DIN ROMÂNIA – DIAGNOSTIC:
SUBFINANȚARE CRONICĂ A DECONTĂRILOR DE MEDICAMENTE
LIPSA BANILOR DIN SISTEM OMOARĂ OAMENI. ALOCAȚI BANI ÎNAINTE DE A FI PREA TÂRZIU.

Românii au dreptul la medicamente cu care să își protejeze sănătatea și, de multe ori, să își salveze viața. În ultimii 2 ani, 2.000 de tipuri de medicamente din cele 6.000 existente pe piață au fost retrase de firmele producătoare/importatoare pentru că statul român insistă să plătească tot mai puțin pentru ele. Cerem ca prețurile medicamentelor să nu mai fie ținute jos, în mod artificial, prin decizii guvernamentale, sub pretextul grijii pentru pacienți. De fapt, această abordare determină producătorii și distribuitorii, pentru produsele la care își acoperă cu greu costul de producție, să retragă din România medicamentele pe care primesc prețuri de nimic.

Prețul minim impus producătorilor de medicamente de către statul român descurajează distribuția lor pe piața noastră. Dacă prețul de distribuție ajunge în punctul în care costurile de producție sunt egale cu încasările în urma vânzării, producătorii și distribuitorii închid afacerea din România și pleacă în alte țări -membre UE unde condițiile de preț sunt mai avantajoase. Pe piața UE medicamentele constituie o marfă ca și în cazul altor produse și, ca atare, urmează, în anumite limite, regulile liberei circulații a mărfurilor.

DEMARĂM ACUM ACEASTĂ PETIȚIE PENTRU A CONVINGE GUVERNUL SĂ CREASCĂ ALOCAREA SUMEI PENTRU ACHIZIȚII DE MEDICAMENTE DE LA 6 MILIARDE RON LA 7 MILIARDE RON.
FĂRĂ ACEASTĂ MĂRIRE LIPSA MEDICAMENTELOR SE VA AGRAVA ȘI TOT MAI MULȚI OAMENI RISCĂ SĂ MOARĂ DIN ACEASTĂ CAUZĂ.

O cercetare a Institutului pentru Politici Publice (IPP) desfășurată împreună cu IRES în primăvara acestui an arată că 32% dintre persoanele care suferă de boli cronice spun că nu au găsit medicamente în prima farmacie vizitată, apelând la rețele informale naționale sau internaționale pentru a le procura. Din păcate, 8% dintre ei nu au reușit să își procure medicamentele de care aveau nevoie pentru ameliorarea stării de sănătate nici după ce au apelat la aceste rețele informale. Doar o parte din aceste medicamente pot fi cumpărate cu efort financiar din partea pacienților prin rețele informale dar unele medicamente au un cost prohibitiv pentru buzunarul multor persoane cu venituri mici, iar altele au costuri care nu pot fi plătite decât prin decontarea prin sistemul de asigurare, tratamentul putând să coste și câteva zeci de mii de euro. Mai multe informații pe pagina de Facebook a IPP şi urmărind urmărind #coalitiapentrumedicamente .

Prin semnătura ta, te alături celor care cer Ministerul Sănătății și Agenției Naționale a Medicamentelor (ANMDM) să ia de urgență măsuri pentru ca românii să nu mai trăiască, în viitor, o perpetuă criză a medicamentelor.

Petiția va pleca în cel mai scurt timp către decidenți!

**your signature**



Am citit politica de confidențialitate și de protecție a datelor cu caracter personal.

Petiția e închisă acum.

End date: Oct 10, 2018

Signatures collected: 2684

Signature goal: 3000