Iașiul are cel mai performant management al serviciilor de utilități publice locale dintre toate municipiile componente ale regiunii Nord-Est
Related Articles
- IPP critică decizia Președintelui Iohannis de pune pe primul loc petrecerea weekendului amânând, fără justificare, luarea unei decizii de numire a Guvernului dar și partidele mari, incapabile să găsească/să dorească promovarea tinerilor specialiști cu reputație 0
- Plătesc taxe – merit servicii de calitate! Harta interactivă a serviciilor publice municipale de utilitate publică 0
- Indiferența autorităților locale și a operatorilor de servicii ne poate ucide aleatoriu pe stradă 0
București, 23 martie 2015. Iași – cel mai performant municipiu reședință de județ din Nord – Estul României, arată datele oficiale privind managementul serviciilor publice de utilități publice (alimentarea cu apă și canalizare, salubrizare, termoficare, iluminat public și transport public) analizate de către Institutul pentru Politici Publice (IPP), evaluarea fiind confirmată de opiniile cetățenilor ce au trimis diferite comentarii pe această temă în aplicația IPP despre transparență și eficiență în serviciile publice municipale, accesibilă la: http://www.ipp.ro/harta/ – prima Hartă interactivă a serviciilor publice municipale.
În primele luni ale acestui an IPP analizează performanța municipiilor din fiecare regiune de dezvoltare urmând să informeze autoritățile și cetățenii din aceste zone pentru ca la final (aprox. luna iunie a.c., marcând 3 ani de la fostele alegeri locale) să dea publicității un clasament național.
Iași, spre deosebire de alte orașe din regiunea N-E, înregistrează pierderi reduse de apă în rețeaua de alimentare cu apă precum și o pondere redusă a pierderilor de energie termică în sistem precum și cel mai mic cost al iluminatului public per capita. Datele prelucrate de IPP au fost comunicate de primăriile reședință de județ în baza unei solicitări de informații de interes public și completate de alte surse oficiale centrale accesate de specialiștii Institutului.
Clasamentul complet al performanței municipiilor1 din regiunea de dezvoltare Nord-Est (la nivelul anului 2013)
Locul |
Clasament Performanța Municipiilor din Regiunea Nord-Est |
1 |
Iași |
2 |
Vaslui |
2 |
Bacău |
3 |
Botoșani |
4 |
Suceava |
4 |
Piatra Neamț |
Monitorizând anual în ultimii 10 ani performanța municipiilor mari în furnizarea serviciilor de utilități publice, IPP consideră că implicarea cetățenilor în urmărirea motivelor care explică creșterile de prețuri în livrarea serviciilor publice și dobândirea de cunoștințe minimale pentru a evalua corespunzător creșterile de calitate/regresul în furnizarea acestor servicii, constituie condiții determinante pentru atingerea unui standard de viață optim, în plan local. Următoarele etape ale proiectului se vor axa pe stimularea interesului cetățenilor din aceste mari comunități urbane să urmărească prestația primarului și a echipei acestuia aceștia aflându-se, în această perioadă, la bilanțul primilor 2 ani de mandat.
Cetățenii, care nu vor să rămână spectatori ai degradării orașului lor, își pot uni forțele cu noi, în acest demers de promovare a opiniilor beneficiarilor investițiilor în serviciile publice locale și ne pot trimite, identificându-se cu adresa de email personală/cu profilul facebook, o fotografie și o scurtă descriere a situației întâlnite în comunitate, direct pe pagina web a Hărții interactive a serviciilor publice municipale. IPP se angajează să transmită cele mai des sesizate situații de nereguli în prestarea serviciilor publice locale direct către autoritățile locale responsabile, demersul curent orientându-se concomitent și către creșterea transparenței chelturii resurselor publice pentru aceste servicii și către dobândirea unui tip de management public participativ.
Inițiatorul acestui demers unic în România, Institutul pentru Politici Publice (IPP) – este singura organizație neguvernamentală din România care realizează anual evaluări obiective privind performanța serviciilor de utilități publice locale de la nivelul municipiilor mari din țară. IPP și Finanțatorii acestui proiect nu vor fi responsabili pentru acuratețea datelor comunicate, IPP având toată disponibilitata de a completa datele din aplicație funcție de ulterioare comunicări/reacții venind de la autoritățile vizate. Pentru informații suplimentare, vă rugăm contactați Elena Tudose – Director Programe IPP la tel 021 212 31 26, e-mail: elena@ipp.ro sau Loredana Totoliciu – Coordonator Programe IPP la e-mail: loredanae@ipp.ro.
________
1 Calculat luând în considerare punctajul realizat de fiecare municipiu din regiune pentru indicatorii menționați în baza de date a Hărții interactive a serviciilor publice municipale disponibilă la http://www.ipp.ro/harta/ pentru fiecare serviciu analizat – alimentare cu apă și canalizare, salubrizare, termoficare, iluminat public, transport public – respectiv punctajul oferit prin votul cetățenilor pentru fiecare serviciu din municipiul în care locuiesc și date privind performanța financiară – accesarea fondurilor structurale și ponderea veniturilor proprii în bugetele locale.
Cei intesați să afle detalii despre întreaga metodologie folosită în proiectul “Plătesc taxe – merit servicii de calitate!”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank, administrat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (www.fdsc.ro), sunt rugați să ne contacteze.